GASTROSKOPI??

En gastroskopi innebär att en läkare undersöker magens inre med ett så kallat gastroskop. Gastroskopet består av en böjlig slang som leds ner till magsäcken genom munnen.

 


Man måste alltid fasta före undersökningen under minst sex timmar, men det går bra att ta mediciner med ett glas vatten fram till två timmar före.

 

Innan undersökningen får man lokalbedövning i halsen. Därefter ligger man på en brits medan läkaren undersöker med gastroskopet. Det gör inte ont, men en del kan tycka att det är obehagligt och kan behöva få lugnande medel innan.

 


Efter undersökningen får man inte äta eller dricka på ett par timmar tills bedövningen släppt. Man kan känna ett lätt obehag i svalget i något dygn.


Aldrig i livet att jag gör detta!!!

Kommentarer
Postat av: J

Varför måste du göra detta?

2008-04-22 @ 16:19:00
URL: http://rymlingfransthlm.blogg.se
Postat av: JB

Jag ska testa mig om jag är glutenintolerant, så läste jag att man kanske måste göra det, om det då inte räcker med att göra blodprov :/

2008-04-22 @ 16:53:53
URL: http://bengtssonjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0